Thursday 27 August 2015

Sejarah Kampung Losong

Tahu kah korang asal usul nama Kampung Losong?
 
ASAL USUL LOSONG

Menurut beberapa kajian yang menemuramah cicit kepada Losong iaitu Tuan Haji Wan Nawang bin Haji Abdullah, Losong merupakan nama seorang perempuan yang berbangsa Bugis yang telah melarikan diri meninggalkan kampung kerana kalah di dalam peperangan di negerinya. Mereka kemudiannya berlayar ke Terengganu dan membuka petempatan yang akhirnya diberi nama sebagai L-O-S-O-N-G.
Peristiwa ini berlaku kira-kira 400 tahun yang lalu. Kebanyakan penduduk asal Losong merupakan keturunan Losong.

Bila tourist dari luar datang Terengganu khususnya Kg.Losong, mereka mesti cakap banyak nya signboard nama Kg.Losong....itu lah menariknya Kuala Terengganu.


PECAHAN KAMPUNG LOSONG (agak2 ada berapa yer?)

Terdapat beberapa pecahan Kampung Losong iaitu:

Kampung Losong Haji Su
 Kampung Losong Haji Awang
Kampung Losong Megat Husin
Kampung Losong Panglima Perang / Losong Tepah
Kampung Losong Atap Zin
Kampung Losong Dato' Amar
Kampung Losong Feri

Kampung Losong Masjid
Kampung Losong Haji Mat Shafie
Kampung Losong Tangki Air
Kampung Losong Lebai Salleh
(nama kampung kita pon ado..hahaha)















tu la sejarah kampung kita...nanti kalau tourist luar Tanya boleh la kasi jawapan dengan konfiden......kikiki ~

19 comments:

  1. boleh saya tahu lebih lanjut tentang asal usul nama losong dan keturunan wan di sana. saya harap awak boleh beritahu saya dengan lebih lanjut tentang asal usul kampung losong dan keturunan wan di sana

    ReplyDelete
    Replies
    1. sori, baru terbaca komen ni, maaf, saya rasa nama gelaran wan tu lagi femes di negeri cik siti wan kembang (kelantan) dan mgkin ade kaitan jgk dgn negeri jiran (terengganu). Maaf xdpt explain lebih...

      Delete
  2. Boleh tahu siapa anak beranak Megat husin?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Arwah nenek saya pernah cerita pasal Megat Hussin dan Megat Deraman tapi saya lupa dah mana satu atok dan moyang dia

      Delete
  3. Boleh tahu siapa anak beranak Megat husin?

    ReplyDelete
  4. gelaran wan berasal dari gelaran luang yg diberi oleh raja siam kpd pegawai lantikan mereka...gelaran ini boleh diwarisi.

    losong pula berasal dari nama kapitan cina pertama terengganu yg beragama islam loo soon...menaja byk sekolah pondok area cabang tiga.

    ReplyDelete
  5. Salam macam mana nak berhubung dg keturunan wan nawang bin haji abdullah?

    ReplyDelete
  6. Setahu saya kapitan cina loo soon merupa pelombong emas di Pahang, berkahwin dengan anak tempatan. Kini tempat tersebut dikenali kg dusun

    ReplyDelete
  7. Losong Haji Long tak termasuk ke hihi.

    ReplyDelete
  8. maaf...wan bukannya keturunan dari kelantan shj. di terengganu byk wan dan nik..yg berasal dari losong. cthnya..moyang sy ialah megat salleh. nenek sy mendapat nama nik. tetapi disebabkan dia berkahwin dgn org biasa...anak2 nya tdk mendapat apa gelaran dan dia dibuang keluarga. pada masa dahulu losong panglima petang hanya dihuni oleh keturunan megat. itulah sejarah yg di bagitahu oleh arwah nenek sy

    ReplyDelete
  9. maaf...salah ejaan..losong panglima perang

    ReplyDelete
  10. Salam bagaimana dengan sejarah perkembangan kampung losong haji su

    ReplyDelete
  11. Salam saya nak tanya sebab saya nak buat kerja kursus sejarah stpm....boleh awak bantu

    ReplyDelete
  12. Ada mengatakan losong asal perkataan lesung besar yg di panggil losong

    ReplyDelete
  13. Pelarian itu sebenarnya adalah dari losong yg kini dipanggil luzon - di utara phillipine. 500 tahun dulu selepas jatuh kerajaan melaka, phillipine menjadi tumpuan penjajah. Sepanyol berjaya takluk losong kerana berkerjasama dengan seorang raja dari losong sendiri yg menjadi pertualang bangsa dan agama. Dari situ bermula era kristianasi bangsa melayu phillipine. Amanila- sekarang dipanggil manila menjadi pusat perniagaan bangsa losong.

    ReplyDelete
  14. Pelarian itu sebenarnya adalah dari losong yg kini dipanggil luzon - di utara phillipine. 500 tahun dulu selepas jatuh kerajaan melaka, phillipine menjadi tumpuan penjajah. Sepanyol berjaya takluk losong kerana berkerjasama dengan seorang raja dari losong sendiri yg menjadi pertualang bangsa dan agama. Dari situ bermula era kristianasi bangsa melayu phillipine. Amanila- sekarang dipanggil manila menjadi pusat perniagaan bangsa losong.

    ReplyDelete
  15. Saya jenerasi ke 13 dan masih menyimpan salasilah keturunan Losong. Datuk saya berhijrah ke kedah dan tidak memakai gelaran WAN dipangkal nama. Losong asal dari Bugis yg belayar ke Terengganu dgn 7 buah kapal membawa bersama 40 org hamba dan 40 ekor anjing. Salah seorang bernama Fatimah telah berkahwin dgn anak raja Jamu bernama Tuan Omar. Tel saya 0194436945.

    ReplyDelete
  16. Ada satu kampung yg tertinggal, iaitu Losong pasir

    ReplyDelete
  17. Baru baru ni saya ada terdengar cerita asal usul nama Kg Losong. Katanya pd suatu masa dahulu apabila tentera sepanyol menyerang pulau Luzon Filipina yg rakyatnya beridentiti rumpun melayu islam, seorang raja dari sana telah lari meninggalkan Luzon dan mendarat ke pantai timor tanah melayu lalu bermudik disungai tetengganu dsn mendarat lalu membuat penemlatan disitu yg kini disebut Losong.
    Perkataan Luzon itu akhirnya dik terbelit lidah melayu terengganu untuk menyebutnya maka terjadilah dgn sebutan Losong .
    Betul ke ni..?

    ReplyDelete